R. szk. 2021-2022

Książki we współczesnym świecie mają trudne zadanie - muszę konkurować z nowoczesnymi odkryciami technologicznymi. Młodzież w wolnym czasie coraz rzadziej decyduje się na przeczytanie czegokolwiek. Wybierają prostsze rozwiązania oparte na obrazowym postrzeganiu rzeczywistości, np. oglądają seriale na Netflixie, grają w gry, scrollują media społecznościowe. 

Jak zatem można zmotywować uczniów do czytania? Postaw przed nimi wyzwanie czytelnicze. Cel, który osiągną dzięki systematycznej pracy to m.in. poprawa techniki czytania, rozbudzenie wyobraźni, nauka ortografii. Przy okazji uczniowie wdrożą się do codziennego spędzania czasu z książką, a może rozbudzą też swoje zainteresowania czytelnicze. Głównym celem wyzwania w kl. 7d była promocja czytelnictwa i zachęcenie do czytania w nieszablonowy sposób.

Akcja polegała na czytaniu przez uczniów książek (spoza listy lektur obowiązkowych, omawianych na lekcjach), które spełniały poniższe kryteria np.:

  • książka, która została wydana w roku Twoich urodzin;
  • książka ulubionego pisarza;
  • książka, którą ktoś Ci polecił;
  • książka, którą przeczytasz w deszczowe popołudnie;
  • książka, w której bohater ma magiczne zdolności;
  • książka, której akcja toczy się zimą;
  • książka, której autorem jest polski pisarz;
  • książka, której akcja rozgrywa się podczas wojny;
  • książka, którą dostałaś/dostałeś;
  • książka, która Cię wzruszy;
  • książka, która ma niebieską okładkę;
  • książka, w której tytule jest słowo drzewo;
  • książka, w której przedstawiono prawdziwe wydarzenia;
  • książka, która Cię czegoś nauczy;
  • książka, która ma ponad 500 stron;
  • książka wypożyczona z biblioteki.

Co miesiąc chętni siódmoklasiści przedstawiali na forum klasy problematykę oraz świat przedstawiony wybranej przez siebie książki. Opowiadali, co najbardziej im się w niej podobało i dlaczego jest ona warta przeczytania. Przygotowali prezentacje multimedialne oraz quizy. Krótkie recenzje stały się początkiem ciekawych dyskusji. 

Przedstawiam tytuły książek, które polecają z całego serca uczniowie:

  •  ,,Dziewczyna znikąd" R.L.Stine
  • ,,Morderstwo w Orient Expressie" Agatha Christie
  • ,,Baśniobór" Brandon Mull
  • ,,Ania z Zielonego Wzgórza" Lucy Maud Montgomery
  • ,,Lukrecja" Anne Goscinny
  • ,,Nocny Ogrodnik" Jonathan Auxier
  • ,,Arlo Finch i Dolina Ognia" John August
  • ,,Ogród Kleopatry" Martin Widmark
  • ,,Paryż w ogniu!" Katherine Woodfine
  • ,,Harry Potter i kamień filozoficzny” J.K. Rowling
  • ,,Harry Potter i czara ognia” J.K. Rowling
  • ,,Harry Potter i Insygnia Śmierci J.K. Rowling
  • ,,Wilczerka” Katherine Rundell
  • ,,Rok 1984” George Orwell

 

Uczniowskie recenzje: 

,,Lukrecja”

Idealna książka dla fanów powieści obyczajowych. Polecam serdecznie! :) Arleta Hulewska

 

 ,,Harry Potter i Insygnia Śmierci” 

Moim zdaniem książka jest świetna. Gdy zaczyna się ją czytać, chce się ją czytać jak najdłużej. Jest wciągająca i cały czas rozgrywają się różne ważne sceny. Uczy ona tego, jak ważna jest przyjaźń i zaufanie między bliskimi sobie osobami. Z pewnością mogłabym polecić ją każdemu, kto lubi książki fantastyczne, w których jest zawarta magia :)  Lena Mazurek

 

,,Nocny Ogrodnik”

Świetny horror dla młodzieży, polecam serdecznie! Arleta Hulewska

 

 ,,Wilczerka” 

Moim zdaniem książka jest naprawdę interesująca. Mogę ją polecić każdemu, kto lubi opowieści o przyjaźniach między zwierzętami a ludźmi. Opowieść kończy się szczęśliwie, ale więcej szczegółów nie będę zdradzać, bo zachęcam wszystkich do przeczytania tej książki:) Lena Mazurek

Oprac. Monika Wójcik