R. szk. 2019/2020

Jego głównym celem jest poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły w zakresie nauczania sztucznej inteligencji. Zajęcia rozpoczynamy już w październiku! Uczestnictwo w Programie dla uczniów jest bezpłatne.

Zajęcia w naszej szkole będą prowadzić:

  1. Elżbieta Polak – w klasach I-III,
  2. Witold Muszyński – w klasach IV-VI.

W ramach programu uczniowie będą uczestniczyć w 60 godzinach szkoleniach, podczas których nauczą się m. in. wskazywać różne rodzaje sztucznej inteligencji,  podawać przykłady jej zastosowania, oceniać korzyści i zagrożenia związane z zastosowaniem AI.

Szczegóły na stronie https://aischools.pl

Zachęcamy do zapoznania się z prezentacjami wygłoszonymi przez ekspertów 28 czerwca 2019 podczas Konferencji inaugurującej program AI Schools.

 

Opr. Witold Muszyński – szkolny koordynator programu

 


Wyciąg z regulaminu Programu

CELE PROGRAMU

  1. Cel główny - poszerzenie oferty edukacyjnej placówek w zakresie nauczania sztucznej inteligencji.

 

Efekty kształcenia.

POZIOM MALUCH (klasy I – III):

  1. Osiągnięcia w zakresie rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów.
    Uczeń:
  • układa w logicznym porządku: obrazki, teksty, polecenia (instrukcje) składające się m.in. na codzienne czynności,
  • tworzy polecenie lub sekwencje poleceń dla określonego planu działania prowadzące do osiągnięcia celu,
  • rozwiązuje zadania, zagadki i łamigłówki, prowadzące do odkrywania algorytmów.

  1. Osiągnięcia w zakresie programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
    Uczeń:
  • programuje wizualnie: proste sytuacje lub historyjki według pomysłów własnych i pomysłów opracowanych wspólnie z innymi uczniami, pojedyncze polecenia,
    a także ich sekwencje sterujące obiektem na ekranie komputera bądź innego urządzenia cyfrowego;
  • zapisuje efekty swojej pracy we wskazanym miejscu.


POZIOM BENIAMIN (klasy IV – VI):

  1. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów.
    Uczeń:

a. formułuje i zapisuje w postaci algorytmów polecenia składające się na:
  - rozwiązanie problemów z życia codziennego,
  - osiągnięcie postawionego celu,
  - sterowanie robotem lub obiektem na ekranie;
b.  w algorytmicznym rozwiązywaniu problemu wyróżnia podstawowe kroki: określenie problemu i celu do osiągnięcia, analiza sytuacji problemowej, opracowanie rozwiązania, sprawdzenie rozwiązania problemu dla przykładowych danych, zapisanie rozwiązania w postaci schematu lub programu.

  1. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
    Uczeń:

a. projektuje, tworzy i zapisuje w wizualnym języku programowania:
  - pomysły historyjek i rozwiązania problemów, w tym proste algorytmy z wykorzystaniem poleceń sekwencyjnych, warunkowych i iteracyjnych oraz zdarzeń,
  - prosty program sterujący robotem lub innym obiektem na ekranie komputera;
b. testuje na komputerze swoje programy pod względem zgodności z przyjętymi założeniami i ewentualnie je poprawia, objaśnia przebieg działania programów;
c. gromadzi, porządkuje i selekcjonuje efekty swojej pracy oraz potrzebne zasoby w komputerze lub w innych urządzeniach, a także w środowiskach wirtualnych (w chmurze).

  1. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa.
    Uczeń:
  1. posługuje się technologią zgodnie z przyjętymi zasadami i prawem;
  2. uznaje i respektuje prawo do prywatności danych i informacji oraz prawo do własności intelektualnej;
  3. wymienia zagrożenia związane z powszechnym dostępem do technologii oraz do informacji i opisuje metody wystrzegania się ich.

  1. Rozwinięcie podstawy programowej.
    Uczeń:
  1. odróżnia programowanie od uczenia maszynowego,
  2. potrafi wskazać przykłady zastosowania sztucznej inteligencji,
  3. potrafi wskazać różne rodzaje sztucznej inteligencji,
  4. potrafi zastosować uczenie maszynowe w aplikacjach opartych na języku programowania blokowym,
  5. potrafi wskazać etapy uczenia maszynowego,
    potrafi wskazać, jakie zagrożenia niesie ze sobą sztuczna inteligencja.