R. szk. 2017/2018

Dnia 15 marca 2018r.  w naszej szkole odbyło się spotkanie Zespołu Międzyszkolnej Sieci Współpracy w ramach realizacji programu  „Aktywna Tablica”.

Dnia 15 marca 2018r.  w naszej szkole odbyło się spotkanie Zespołu Międzyszkolnej Sieci Współpracy w ramach realizacji programu  „Aktywna Tablica”. Międzyszkolna sieć współpracy nauczycieli stosujących TIK powstała w związku z realizacją Rządowego Programu Rozwijania Szkolnej Infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2017-2019 „Aktywna tablica". 

Na zaproszenie dyrektora Sławomira Winiarskiego w spotkaniu wzięli udział przedstawiciele trzech szkół z powiatu łęczyńskiego:

  - Zespół Szkół w Puchaczowie

  • Waldemar Tyszczuk
  • Marta Szydłowska

    – Szkoła Podstawowa w Spiczynie

  • Rafał Gądek
  • Jadwiga Pakaluk
  • Tomasz Kruszewski

    – Szkoła Podstawowa nr 4 w Łęcznej

  • Sławomir Winiarski
  • Bożena Grzesiuk
  • Maria Olech
  • Grażyna Iwanek
  • Agnieszka Bedynek–Borys
  • Witold Muszyński
  • Elżbieta Polak

Podczas spotkania ustalono zasady i formy współpracy oraz   opracowano harmonogram działań w ramach międzyszkolnej sieci szkół. Nauczyciele naszej szkoły zaprezentowali zakupiony w ramach programu sprzęt – monitor interaktywny oraz podzielili się wiedzą i doświadczeniem z wykorzystania TIK w pracy z uczniem.


Innowacyjne lekcje

Tablica interaktywna wraz z projektorem pozwala nauczycielom prowadzić innowacyjne lekcje z wykorzystaniem najbardziej naturalnych dla uczniów programów interaktywnych, gier i materiałów multimedialnych. Dzięki tablicy interaktywnej nauczyciel prowadzi dynamiczną lekcję, gdzie oprócz zapisania przez niego niezbędnych informacji, w szybki sposób włącza odpowiedni do tematu lekcji film czy pokazuje zdjęcia. Zaraz potem wybiera ćwiczenia interaktywne utrwalające materiał lub sprawdzające na ile materiał został przyswojony. Cały scenariusz lekcji nauczyciel przygotowuje wcześniej, co pozwala zaoszczędzić mu dużo czasu na lekcji.  Dzięki tak poprowadzonej lekcji uczniowie nie są znudzeni, a wykorzystywanie programów, gier edukacyjnych i ćwiczeń interaktywnych sprawia, że uczniowie bardziej angażują się w lekcję. Dzięki temu zajęcia odbywają się w środowisku „naturalnym” dzisiejszych uczniów czyli komputerowym. Nauczyciel przygotowuje własne materiały korzystając z dołączonego do tablicy oprogramowania jak również korzysta z bezpłatnych programów i materiałów dostępnych w Internecie.

 

Zmiany sposobu nauczania

  • Zaangażowanie uczniów poprzez zwiększenie dynamiki lekcji i oddziaływania na wiele zmysłów.
  • Dużo większa różnorodność wykorzystanych materiałów podczas lekcji.
  • Dostęp do różnych programów i bieżących informacji znajdujących się na dysku komputera obsługującego tablicę interaktywną i w internecie.
  • Możliwość szerszego doboru materiałów do indywidualnych potrzeb uczniów.
  • Nauczyciel może wykorzystywać obrazy graficzne, zdjęcia i filmy dla wzmocnienia percepcji wzrokowej.
  • Łatwość wykorzystania animacji i symulacji komputerowych do zilustrowania trudnych zjawisk, których nie można pokazać uczniom w inny sposób (dotyczy to głównie zjawisk fizycznych czy przyrodniczych), a co pozwala łatwiej zrozumieć te zjawiska.
  • Korzystając z tablicy nauczyciel korzysta wraz z uczniami z jednego komputera.

 

Nauczyciele i uczniowie podczas zajęć wykorzystują zakupiony sprzęt na wszystkich lekcjach. Korzystają i polecają innym następujące strony internetowe:

www.etwinning.pl – platformę etwinning.net – można na niej znaleźć ciekawe pomysły na projekty,
www.Pisu Pisu.pl - ortografia i język polski online, nauka pisania na klawiaturze, nauka czytania i poprawnego pisania,
www.MATZOO.pl – zadania z matematyki,
www.matematyka.pl
www.learningapps.org – ćwiczenia interaktywne,
www.scholaris.pl – scenariusze zajęć,
www.ang.pl – nauka słownictwa i gramatyki,
www.kahoot.com – quizy,
www.quizizz.com – quizy,
www.teachingenglish.org.uk – scenariusze lekcji,
www.dlanauczyciela.pl – słownictwo, gramatyka, filmy, audio,
www.ling.pl – dobry słownik,
www.katechizmy.com – ćwiczenia sprawdzające wiadomości, gry dydaktyczne,
www.muzykotekaszkolna.pl – filmy nawiązujące do różnych zagadnień związanych z muzyką, definicje, zaprezentowanie postaci związanych z światem muzyki,
www.nauczanie.librus.pl – prezentacje (opracowane lekcje), ćwiczenia interaktywne, strona płatna,
- www.Medianauka.pl - nauka online z biologi, informatyki, matematyki i innych przedmiotów.

 

Strony, gdzie można samemu tworzyć gry i zabawy językowe:

www.wheeldecide.com (koło fortuny)
www.wordle.net (chmury wyrazowe)
www.lyricstraining.com (słowa piosenek do uzupełnienia)
www.superteachertools.us/jeopardyreview (powtórzenie różnych słówek, zwrotów itp.)
www.superteachertools.us/millionaire (milionerzy)
www.dobblemania.pl (gra Dobble w wersji komputerowej)

 

Proponujemy ciekawe programy edukacyjne:

www.dlanauczyciela.pl - multibook to aplikacja dostępna do pobierania w portalu dlanauczyciela.pl
Zawiera cyfrowe materiały prezentacyjne które są doskonałą pomocą na każdej lekcji, umożliwia wizualizację omawianych treści (filmy, animacje, nagrania, pokaz slajdów). Na stronie znajdują się lekcje, testy, słuchowiska, prezentacje i filmy tematyczne.

 


 Aktywna tablica z eTwinning

W dniach 5-6.04.2018 nauczyciel naszej szkoły Waldemar Jagiełło uczestniczył w kursie „Aktywna tablica z eTwinning”. Celem zajęć było rozwijanie kompetencji nauczycieli oraz uczniów w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) stosownie do założeń rządowego programu na lata 2017-2019 (uchwała nr 108/2017 RM z dnia 19 lipca 2017). Szkolenie odbywało się w hotelu „Zamojski” w Zamościu.

Program obejmował:

1. Wprowadzenie do eTwinning.

2. Warsztat z wykorzystania tablicy interaktywnej.

3. Warsztat z narzędzi eTwinning.

4. Przykłady dobrych praktyk realizacji projektów.

5. Planowanie i rejestracji projektu.

W trakcie szkolenia uczestnicy poznawali narzędzia eTwinningu, nawiązywali kontakty oraz planowali wykonanie wspólnego projektu edukacyjnego.


 SPOTKANIE W PUCHACZOWIE

25 maja 2018r. w Zespole Szkół w Puchaczowie odbyło się spotkanie przedstawicieli szkół tworzących międzyszkolną sieć współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu. Jego celem było podzielenie się wiedzą i doświadczeniem w zakresie stosowania TIK w pracy z uczniami. Nauczyciele przedstawili narzędzia, które wykorzystują na lekcjach, zajęciach pozalekcyjnych, a nawet konkursach szkolnych:

  • Kahoot – bezpłatna platforma do tworzenia i przeprowadzania interaktywnych quizów, na które uczniowie mogą odpowiadać na dowolnym urządzeniu mającym przeglądarkę internetową. Ponadto, dodatkowym atutem tego narzędzia jest duża baza gotowych już quizów, które można wykorzystać na zajęciach.
  • Quizizz - to darmowa platforma umożliwiająca tworzenie i przeprowadzanie quizów. Do zabawy wykorzystuje się podobnie jak w Kahoot urządzenia mobilne. Prosta obsługa, ciekawy interfejs, motywujące grafiki sprawiają, że quizy wywołują pozytywne reakcje i mnóstwo emocji.
  • Edpuzzle – to narzędzie do personalizacji filmów. Wybrany przez nas film, który jest dostępny w szerokiej bazie możemy dostosować do potrzeb swoich uczniów wycinając odpowiedni fragment, a następnie dodać pytania w formie quizu.

W spotkaniu wzięli udział także nauczyciele z innych szkół uczestniczących w rządowym programie „Aktywna tablica”, którzy pragną rozwijać i wzbogać warsztat swojej pracy o ciekawe narzędzia.


Scenariusze zajęć zrealizowanych w SP nr 4 w Łęcznej z wykorzystaniem TIK: